ДА СЕ УПОЗНАМО!!!

 

ЛОГОПЕД  је стручњак за говорно-језичку патологију који проучава, дијагностикује и ради на отклањању поремећаја говора, језика и гласа, на рехабилитацији логопата и превенцији говорно-језичких поремећаја. Сарађује са стручњацима других профила, обједињује налазе, води дијагностички поступак и ток терапије, анализира резултате рада, размењује искуства и унапређује теорију и праксу патологије говора и језика, односно логопедије.

Било да је реч о недовољно развијеном говору, муцању, потешкоћама у писању, читању или изговарању гласова родитељи или особе са којима дете свакодневно проводи време често не знају када треба потражоти помоћ логопеда. Многи родитељи се питају када, како и које речи дете треба да изговара.

Родитељи би требало да буду упућени у то које су норме за одређени узраст и да прате развој детета.

Ево неких знакова у вези са говорно-језичким развојем када је потребно потражити савет логопеда:

  1. Ако ваше дете касни у фазама гукања (од 8 недеља до 20 недеља) и брбљања од (6-9 месеци)
  2. Ако се прва реч не јави између 9 месеци и годину ипо дана. Ако дете не усмерава пажњу на говор људи око себе, не подражава звукове из своје околине, не разуме једноставне налоге, не маше руком (па-па), не показује кажипрстом (протоделаративно показивање), не показује где су рука, глава,...
  3. Када ни са две године није проговорило или има свега неколико речи у речнику. Када нема просту реченицу (Дај воду!)
  4. До три године дете треба да има разумљив говор и да има фонд од бар 500 речи.
  5. Ако дете са три године има проблем у разликовању рода , усвајању множине, не користи придеве, прилоге, предлоге, везнике, погрешно користи глаголе.
  6. Дете на узрасту од три године треба да разуме постављена питања.
  7. Обратите пажњу да ли Ваше дете меша одређене сугласнике: В са П, Д са Т, Ј са В, Л са Ј. Да ли правилно изговара гласове и да ли има све гласове.

Важно је да се на време почне са радом на правилној артикулацији, како би се глас аутоматизовао.

Што дуже чекате, биће теже кориговати изговор. Уколико имате било какве сумње у вези са развојем говора Вашег детета, најбоље решење је да се посаветујете са логопедом. Логопед ће урадити неопходне тестове и утврдити логопедски статус детета. Немојте чекати да проблеми буду очигледни свима у Вашој околини да бисте дете одвели код логопеда.

Не верујте кад Вам кажу да сте рано дошли!!! Доћи рано за логопеда значи да сте дошли на време !!!!

Вођење детета код логопеда не треба да буде стресан догађај. Детету не треба рећи да иде код логопеда како би га он научио да говори. Довољно је рећи да иде код једне тете да мало причају, играју се, цртају,...

Родитељи би требало правилно да усмеравају дете и да код куће прате његов развој. Оног тренутка кад се оствари правилна интеракција, дете ће напредовати. Како би се што боље стимулисала дететова комуникација, важно је да у терапији поред логопеда, активно учествују и родитељи, васпитачи, учитељи,...

Уколико је дете мало за терапију, логопед ће Вас посаветовати како да се поставите и подстичете дете. Логопед поред третмана дислалије, ради и на раној говорној стимулацији, на јављању и развоју говора, на богаћењу речника, као и на многим другим аспектима говорно-језичког развоја. Важно је да родитељи разумеји и препознају проблем свог детета, да чекају да само од себе прође и да се уз помоћ стручњака на време крене са логопедским третманима. Веома је важно подстаћи дете на правилан изговор. Дајемо вам неколико савета како да то радите:

Дете од 2. До 4. Године

Док разговарате са дететом немојте му тепати, говорите јасно и чисто. Од 2. Године се саветује „чист говор“, водите рачуна да сте ви модел вашем детету. Обратите пажњу на то шта дете говори и начин на који изговара, и сваки пут му ставити до знања да сте га разумели. Са својим дететом играјте се „Да-не“ игре. Питајте га: „Јеси ли ти дечак“, „Да ли се зовеш Сара“. Надограђујте и проширујте оно што је дете рекло, нпр. ако дете каже „Идемо“, ви му реците „Да, идемо на игралиште“. Дозволите детету да само бира шта ће дете да обуче, али да вам каже да ли ће плаву или жуту мајицу/панталоне. Проширујте фонд речи, именујте делове тела, наведите њихову сврху. Певајте једноставне песмице, класификујте појмове у категорију. Показујте фотографије познатих људи, тражите да вам именује ко је ко. Показујте детету слике места на којима је био, па га подстичите да Вам прича како се провео тамо, шта је радило.

Дете од 4. До 6. Године

У овом узрасту вербална комуникација са дететом треба да буде присутна, дете треба да вам прича како му је било у вртићу, код баке и деке,...Када дете почне да вам говори, усмерите сву пажњу на њега, немојте га прекидати. Са дететом разговарајте нормалним темпом, не пребрзо и од детета трежите потврду да Вас је разумело, У комуникацију уводите нове речи у комуникацију, уз објашњење шта оне значе. Разговарајте о временским и просторним односима (јуче, данас, сутра, горе, доле, лево, десно).

Ако ваше дете нема потешкоћа у говору до поласка у школу, али васпитачи у вртићу примете да погрешно држи оловку или не може да повеже скуп гласова у реч (синтеза) и исто тако растави реч на гласове (анализа), потребно је што пре реаговати и укључити дете у терапију. Из таквих потешкоћа произилазе тешкоће у читању и писању. Од великог је значаја да се код предшколаца испита оријентација лево/десно у одноу према себи и другима. Уколико дете са овим потешкоћама крене у први разред оне ће временом постати све очигледније.

ИЗОСТАНАК КОМУНИКАЦИЈЕ НЕ ПРАВДАЈТЕ ЛЕЊОШЧУ ДЕТЕТА, ПОЛОМ, ТВРДОГЛАВОШЋУ, УКОЛИКО СЕ НА ВРЕМЕ КРЕНЕ СА КОРЕКТИВНО-ТЕРАПЕУТСКИМ РАДОМ ДАЋЕ БОЉЕ ЕФЕКТЕ!!!

Александра Баровић
Мастер дефектолог-логопед

 

5 ЗАНИМЉИВИХ ИГАРА ДОК СТЕ НА ПУТУ, У ЧЕКАОНИЦИ, КОД КУЋЕ

 

1.Од чега се састоји

Растављамо предмете које видимо око себе на њихове елементе.Нпр. Кошуља (рукава, крагне, џепова, дугмића,...)
Кућа (крова, прозора, врата, димњака,...)

 

2.Шта се дешава ако?

Занимљива игра о евентуалним последицама неког догађаја.                                                  
Нпр. Ако грудву снега ставимо поред ватре?                                                                     
Ако иглом дотакнемо балон?

 

3.Набрајање

Наброј ми 5 женских имена.                                                                          
Наброј ми 4 животиње.

 

4.Категоризација

Јабука, банана, јагода су....                                                                                                
Тањир, шоља, виљушка су...

 

5.Избаци уљеза

На дрвету расту: јабука, крушка, кајсија, жирафа, шљива?
Дете треба да вас пажљиво слуша и избаци појам који је сувишан.

КАКО СТИМУЛИСАТИ ГОВОР ДЕТЕТА ТОКОМ ОБЛАЧЕЊА????

 

1.ИМЕНОВАЊЕ

Делова одеће
Делова тела

 

2.УЧЕЊЕ БОЈА

Панталоне су плаве
Шал је зелен

 

3.РАЗУМЕВАЊЕ

Вежбајте разумевање дужих налога, али и боја:
„Донеси ми жуту мајицу“
„Пронађи беле панталоне“
Вежбајте разумевање или конструкције:
„Да ли хоћеш белу или плаву мајицу?“
„Да ли хоћеш црвени или жути шал?“

 

4.ШТА ОБЛАЧИМО?

Шта облачимо када напољу пада киша?
Шта облачимо када идемо на базен/плажу?
Шта облачимо када напољу пада снег?

 

5.РЕДОСЛЕД

Треба да се обучеш, шта ћемо прво да обучемо?                                                      
А затим...шта је следеће...